- Oblíbené jídlo? Těch je… Třeba španělský ptáček nebo candát na másle.
- Oblíbené pití? Plzeň nebo suché červené víno.
- Čím jezdíš? Jsem letitý „volvista“, teď si užívám Volvo XC90. Také moc rád brázdím okresky na naháči od Kawasaki.
- Máš „svoje“ místo, kam se rád vracíš? Mám pár míst u českých řek na rybaření, ale jinak raději poznávám nová místa.
- Kočka, pes, nebo jiné zvíře? Mám už třetího německého ovčáka a nepřestává mě udivovat jejich inteligence. Ten současný se mnou navíc sdílí lásku k rybaření ohromujícím způsobem.
- Jaké máš koníčky, čím si spolehlivě vyčistíš hlavu? Sport, motorka, občas rybaření a pak společný čas s mým čtyřnohým kámošem.
- Jaký sport tě baví aktivně? Nejvíc tenis a lyžování, ale rád zajdu i na volejbal, squash, badminton či golf.
- Jaký film nebo seriál bys doporučil? Poslušně hlásím, tam je tolik moudra.
- Co rád posloucháš za hudbu? Třeba Deep Purple, Metallicu nebo Eagles.
- Oblíbená knížka? Na zamyšlení je to Alchymista od Coelha, na dovolenou třeba Kronika ptáčka na klíček od mého oblíbeného autora Haruki Murakamiho.
Když jsi odcházel po 20 letech z České spořitelny, tak jsi dal na LinkedIn své dvě fotky, které od sebe dělily právě dvě dekády. Jak se na Milanu Vodičkovi „podepsal“ první rok v Broker Trustu?
Musel jsem nasát a utřídit si hodně nových informací, zejména z pojišťovnictví a investic, ve kterých jsem nebyl kovaný. Byl jsem hodně vytížený, rok jsem opravdu jen pracoval, ve dne i po večerech, vůbec se nevěnoval koníčkům a šidil i rodinu. Až po roce jsem se pomalu začal vracet do normálu a dnes už mám zase vybalancovaný život a umím si užívat práci i soukromí. Ale hlavně mě hřeje, když vidím, kam a jak se BTčko za rok dokázalo posunout.
S jakými představami o Broker Trustu a obecně o finančním poradenství jsi k nám přicházel?
Broker Trust jsem znal trochu zvenku v rámci naší předchozí letité spolupráce. Záměrně říkám trochu, protože šíře, komplexnost a provázanost jednotlivých systémů, nástrojů a procesů v BT mě pak dost překvapily. Na druhou stranu jsem rychle pochopil, jak zajímavý je prostor, kde může BT dále zlepšovat služby našim smluvním partnerům a jejich klientům. Rozsah povinností a znalostí, které musí dnes finanční poradci zvládnout, je pro nezasvěcené jen těžko představitelný. Smekám před každým poradcem, který to zvládá.
Po roce v BT jsi se stal 1. června generálním ředitelem. Byla nabídka od Zdeňka Sluky překvapením?
Se Zdeňkem jsme se o takové možnosti bavili již v minulém roce. A i když jsme se před mým nástupem do BT znali a spolupracovali jako partneři sedm let, nemohli jsme vědět, jestli nám přímá spolupráce opravdu sedne. Proto bylo pragmatičtější si ji nejprve vyzkoušet. A protože nám spolupráce klape skvěle, přirozeně to vyplynulo v mé jmenování. Samozřejmě si plně uvědomuji, jakou důvěru mi Zdeněk dal.
V představenstvu jste čtyři, jak budete mít rozdělené role?
Vnímám, že v představenstvu BTčka jsou čtyři velmi zkušení a pracovití lidé, kteří se navzájem respektují, věří si a skvěle se doplňují.
Míša Maurová drží pevně v rukou finanční stabilitu firmy, vytrvale nás tlačí do efektivity, ať už formou automatizací procesů nebo vyžadováním dodržování pravidel a metodik, bez kterých se dají snadno dělat velké chyby.
Otto Hartvich se pustil se svými zkušenostmi z IT do změny architektury BTčka, která nám umožní vyrábět pro poradce procesy a nástroje, kterými jim budeme pomáhat v jejich každodenních činnostech ještě o moc lépe, než dokážeme dnes. K tomu je zodpovědný i za dodávky projektů a služeb přesně podle schváleného plánu.
Zdeňkova role je jasná, je to vizionář a naše klidná síla. Zároveň dokáže často upozornit na rizika a nedomyšlenosti díky neuvěřitelnému detailu, do kterého dokáže vidět. Je velkou inspirací pro nás všechny.
A já vsázím na férové vztahy za férových podmínek s našimi smluvními partnery. Na společné naplnění co nejlepších služeb a produktů koncovým klientům. Na otevřenou komunikaci, díky které je nastavené jasné očekávání všech zainteresovaných.
Za poslední rok se daly v BT věci hodně do pohybu, kde osobně pozoruješ největší změny?
Broker Trust už léta není malá garážová firma. Za posledních 5 let se téměř zdvojnásobil z pohledu velikosti týmu. Při stávající velikosti už nevidíte na každého jedince, bez jasného jízdního řádu ve všech procesech se nedá firma efektivně řídit. Jsem rád, že se v této oblasti neustále zlepšujeme. Díky tomu jsme si mohli dovolit začít závazně slibovat našim partnerům konkrétní dodávky vždy na půl roku dopředu.
Jak se daří tenhle jízdní řád plnit?
V půlce letošního roku budeme mít za sebou druhý závazný plán dodávek služeb a projektů. Myslím, že máme být na co hrdí. Z těch desítek věcí, které jsme za poslední rok našim partnerům závazně slíbili, naprostou většinu dodáme. Je to moc důležité nejen pro důvěru u našich partnerů, ale i pro sebevědomí našich zaměstnanců. Vidí tak jasně, co společně měníme a co dokážeme.
Říkáš o sobě, že nikdy nebudeš v práci spokojený a vždy lze dělat věci rychleji a lépe. Kde potřebuje BTčko ještě přidat?
To je dané povahou, prostě vidím každý den možnosti, jak růst a vylepšovat. Může to být náročné pro lidi kolem mě, ale určitě je to posouvá a tím i BTčko. Věřím, že jednou to ocení i ti, kteří dnes trochu brblají. Z odpovědí na předchozí otázky by se mohlo zdát, jak vše skvěle funguje. Růžové brýle jsem si ale rozhodně nenasadil. Je toho ještě mnoho, co potřebujeme zlepšit a změnit. A to i v základních oblastech, jako jsou třeba data o smlouvách. Jsou to příležitosti, které musíme využít.
Prozradíš něco dalšího, co pro partnery v blízké době chystáme a pomůže jim s podnikáním?
Už v loňském roce jsme se zaměřili na obchodní příležitosti a kampaně, letos to akcelerujeme. O spolupráci v této oblasti je velký zájem. Našim partnerům tím totiž pomáháme nejen zpracovat a zužitkovat konkrétní kampaň a uzavřít nové obchody, ale podporujeme i jejich poradce v systematické práci. Učíme je, jak uchopit příležitosti, jak volat klientům, jak využívat automatizaci třeba při emailové komunikaci, jak pracovat s daty, jak dotahovat věci do úspěšného konce a podobně.
Zároveň vidíme velkou příležitost ve spolupráci a sdílení zkušeností napříč partnery. Snažíme se lidi, kteří jsou špičkoví a chtějí růst, mezi sebou propojovat. Skvěle nám to funguje už v rámci BT Komunit a máme pár dalších nápadů, jak tyto synergie systematicky rozvíjet.
Další konkrétní příklady raději již uvádět nebudu. V BTčku jsem se rychle naučil slibovat jen to, o čem vím, že v konkrétním čase dodáme. Přehled závazných dodávek služeb a projektů na druhé pololetí pošleme všem našim partnerům v první půlce srpna, zároveň i s odpočtem letošního prvního pololetí.
Jak myslíš, že působí BTčko na poradce mimo naši síť?
Není to tak dlouho, co jsem se i já díval na BT jen zvenku, takže to mám celkem nezkreslené. Na trhu se ví, že BTčko je solidní, finančně stabilní, předvídatelná a důvěryhodná společnost.
Jsem rád, že se postupně zbavujeme přívlastků jako „moc velcí“ nebo „byrokrati“, které jste ještě loni mohli na trhu zaslechnout. Vydali jsme se novou cestou mnohem užší spolupráce s partnery, transparentní komunikace a nastavení jasného očekávání. A moc mě těší, že změnu již zaznamenali a kvitují nejen naši smluvní partneři, ale spontánně ji komentují dokonce už i někteří zaměstnanci našich produktových partnerů z řad pojišťoven, bank nebo penzijních a investičních společností. A vůbec mi nevadí, že si o naší proměně šuškají už i zaměstnanci našich konkurentů.
Kdybych tu teď seděl jako finanční poradce, čím bys mě chtěl přivést pod BTčko?
Jako případnému zájemci bych ti vysvětlil hodnoty firmy, které jí vdechl hlavně její majitel Zdeněk Sluka. Ty jsou léta stejné, i proto je BTčko tak úspěšné. A pak už bych hlavně poslouchal a doptával se, abych pochopil, co děláš, jak přemýšlíš, kam se chceš posunout a co od spolupráce očekáváš. Je to stejné jako s koncovým klientem – čím víc nasloucháte, tím lepší můžete nabídnout řešení.
Určitě bych také představil náš tým, protože síla BT je v tom, jak dokážeme pomoci našim partnerům společně napříč oblastmi, které se jim v podnikání hodí, ať už jde o vzdělávání, marketing a komunikaci, nástroje, příležitosti, kampaně, práci s daty nebo další servis.
Moc se mi líbí, že každý smluvní partner má u nás namíchaný svůj koktejl naší podpory přesně podle toho, jak daleko nás sám pustí. Jsou i partneři, kteří chtějí jen naše zázemí a svou svobodu, a nehledají další podporu. Je to opravdu individuální a snažíme se vyhovět každému, kdo má zájem o kvalitní služby koncovým klientům.
Máme za sebou hodně náročné období (nejen) pro finanční poradce. Co bude hrát zásadní roli pro jejich úspěšné podnikání v příštích letech?
Za posledních pár let se zejména vlivem legislativy a regulace trh pročistil a zkonsolidoval. Tento trend bude pokračovat. V oblasti investic očekávám, že se ještě přitvrdí. Pokud to bude rozumným způsobem, vítám to. Na trhu bude menší počet samostatných zprostředkovatelů. Menším subjektům ekonomika přežít nedovolí a budou se muset integrovat pod subjekty větší, u kterých existuje úspora z rozsahu.
Roli finančních zprostředkovatelů umělá inteligence ani technologický pokrok v nejbližších letech nenahradí. Budou pro finanční poradce spíš příjemnou pomocí. Ať už v podobě automatizací, textací, nebo analytiky dat. Některé jednodušší produkty si budou klienti uzavírat sami napřímo. Finanční zprostředkovatelé budou pokukovat i po nefinančních produktech, které podléhají DPH, reputační rizika s tím spojená budou ale diskutabilní.
Důvěra a vztahy s koncovými klienty společně s kvalitními daty budou v našem odvětví nadále nejvýznamnějšími devizami pro úspěšné podnikání. To platí zejména pro oblast investic, kde hrají emoce velkou roli, a kde je na českém trhu obrovský potenciál. V BT budeme připraveni tyto směry podporovat tak, abychom naplnili naši vizi být nejpreferovanější společností pro finanční zprostředkovatele v ČR.
Když jsi teď „na druhé straně barikády“, na straně finančních poradců, ovlivnilo to třeba i tvůj pohled na vlastní finance, že jsi si nechal proklepnout pojistky, zkontrolovat investiční portfolio a podobně?
Vždycky jsem si rodinné finance spravoval hlavně sám, občas si nechal od někoho poradit, u služeb a produktů se koukal především na cenu. Mezi našimi smluvními partnery jsem potkal opravdové špičky ve svých oborech. Dnes už mé investice a pojištění spravují právě tito profíci, a je to moc příjemný zážitek. Úvěry v současnosti žádné nemám, ale jestli si zase nějaký vezmu, postará se o něj opět někdo z naší sítě.
Výsledkem toho jsou pro mou rodinu vylepšené produkty s příjemně bohatšími službami, někdy klidně i za vyšší cenu. A jako bonus mně taková spolupráce šetří čas a dopřává i klidné spaní.
Jednotliví produktoví partneři dokážou klientům nabídnout skvělé služby, ale jen ve svých oborech a jen na jejich vlastních produktech. Opravdu komplexní poradenství se odehrává již léta mimo jejich pobočky. Pojišťovny a investiční společnosti to už dávno pochopily, a proto jsou se světem finančního zprostředkování v symbióze. Banky stále vnímají externí zprostředkovatele spíše jako nutné „zlo“. Považují je za své konkurenty zejména u klientů, které mají již ve svém portfoliu. Jsem si jistý, že banka, která se dokáže na tuto oblast podívat jako na příležitost úplně jinak, může hodně získat. A jsem rád, že první společné diskuse na toto téma již vedeme.
Kam se chystáš v létě na dovolenou?
Po roce intenzivní práce jsem dlužil rodině společný čas. Proto jsem moc rád, že jsme na jaře zvládli lyžovačku v Alpách. A následně i exotickou dovolenou na Maledivách, která byla pro nás všechny opravdu výjimečným společným zážitkem. Během letních prázdnin možná namísto k moři zamíříme někam do hor v kombinaci třeba s rafty. Konkrétní plán ještě nemám, termín ale ano. A už teď se moc těším!
Milane, děkujeme za rozhovor, a ať se dál daří!